söndag 7 oktober 2018

Status uppdatering

Efter ca fyra veckor när jag försöker summera lite hur långt fiber installationen har kommit ser det ut så här. För att ge en överskådlig bild ger jag mig på en egen uppdelning på de olika delmomenten samt status.

  • Grävning för kanalisation i vägområdet. 
Klart är vägsamfälligheterna Grönskogsslingan och Hörninge(fåtal meter kvar). Återstår Gröneborgsvägen, Lugnets väg, Ramsättravägen & Skomakarvägen.

  • Grävning och installation (kanalisation & montering av utrustning) på fastigheterna med avtal.
Av ca 95 avtal är ca 85 installerade just nu (att det är ca beror några oklarheter i dagsläget) och generellt de som återstår beror på att avtalen kommit in sent(planerings och resursfrågor som behöver lösas). Har ni missat att beställa fiber kan man göra detta men pris och tid för installation är osäkert och får lösas efter hand.

  • Blåsning av optokablarna (den egentliga fibern).
Ej påbörjats ännu.
  • Svetsning, uppmätning m.m. av hela accessnätet (från access noden i Köpingsvik) inkl. FOS'erna dvs spridningspunkterna samt alla avtalsfastigheter i accessnätet.
Ej påbörjats ännu.
 
Att allt är klart i December ser fortfarande ut att bli verklighet och jag kan bara säga grattis till alla som vill ha fiber till sin fastighet, ni ligger helt rätt i teknikutvecklingen.

Vill påpeka att detta är min uppdelning och varken Zitius eller Netel  har gjort denna (vilket ni gärna får😃) och ni som jobbar i branschen har säkert synpunkter, helt ok med mig och berätta gärna.

1 kommentar:

  1. Din nästan dagliga uppdatering har givet resultat i nya order.
    Mycket bra !
    Lennart Zitius/Telia

    SvaraRadera